Najnowsze komentarze
Sym Sanyang do zdjęcia: Sym Citycom 300i 15
Widać, że zadbany moto, polecam ma...
Sym Sanyang do zdjęcia: Sym Citycom 300i 15
Widać, że zadbany moto, polecam ma...
apropo tych wskaźników w małych sk...
Z kryzysowym motocyklem, czyli z V...
zgadzam się ze skutem, jeździec za...
Więcej komentarzy
Ulubieni blogerzy
<brak ulubionych blogerów>
Moje miejsca
<brak wpisów>
Moje linki
<brak wpisów>

10.08.2009 23:47

Śladami Alberta Einsteina...

   - Ci, którzy Cię projektowali chyba myśleli podobnie jak on. Fizyk, myśliciel XX wieku, jeden z największych umysłów współczesnego świata.

 - Piłeś coś? - zapytałem - Nie wiem o czym mówisz.

 - Chodzi mi o tych kilka spostrzeżeń, które nasunęły mi się przez te niecałe 4 tysiące kilometrów wspólnych wojaży.

 - Ale co facet, który nie żyje ma wspólnego ze mną?

 - Jest taka jedna jego myśl, która mogła być inspiracją Twoich projektantów.

Teraz wiedziałem że musiał coś pić i byłem zdecydowany nie wpuścić go na siodło. Ewentualnie jeśli  udałoby mu się wdrapać to mogę zawsze zasymulować jakąś awarię i nie odpalić. Ale na głos powiedziałem:

 - Proszę, kontynuuj.

 - Chodzi mi o myśl „Wszystko powinno być tak proste jak to tylko możliwe... ale nie prostsze". Spójrz na siebie. Jesteś powiększoną wersją zwykłego skutera, ale wiele rzeczy masz jeszcze bardziej uproszczone, nawet w stosunku do nich. To powoduje że nie dość, że jesteś niezawodny, ale znacznie bardziej niż one przewidywalny.

 - Tak? I co jeszcze? - zaczynałem się irytować

 - Spójrz chociażby na prędkościomierz. Jest tak prosty jak ten w rowerze. Przy przedniej osi, na piaście koła znajduje się magnetyczny punkt. Zamontowany na ladze zawieszenia czujnik odbiera sygnał i przekazuje go prosto do zegarów. Tak proste jak tylko może być. Żadnego po drodze komputera, który mógłby się zepsuć, nic.

 - No ok. To ma jakiś sens.

 - No ma, ma. A już sztandarowym przykładem prostoty i funkcjonalności jest bak paliwa i czujnik pojemności. Każdy skuter, którym do tej pory jeździłem miał przypadłość, której Ty nie masz. Mianowicie wskaźnik paliwa zawsze po zatankowaniu długi czas jest na „pełny" tylko po to, aby później na łeb, na szyję polecieć w dół. Ty jesteś przewidywalny jeśli chodzi o paliwo w każdym momencie.

 - No ale jak to?

 - Ano tak, że cyfrowe wskazanie paliwa składa się u ciebie z 7 segmentów LCD. Pierwszy gaśnie po około 45 kilometrach. Kolejny po 40 i następne po około 35km drogi. I tak do wyczerpania paliwa w baku, co następuje po około 250km. Masz doskonale liniowo wyskalowany czujnik paliwa po prostu.

 - To skoro wszystkie skutery maja taką wadę, to jak to u mnie osiągnięto?

 - Upraszczając wszystko tak bardzo jak się tylko dało. Bak znajduje się pod nogami kierującego i jest w kształcie prostopadłościanu. Nie ma więc potrzeby specjalnie skalować czujnika, skoro można zrobić bak o równych przekrojach, proste?

 - No ok. Może nie jesteś takim ostatnim tym mechanikiem.

 - Dobra, a teraz rusz się, bo mamy randkę z kryzysowym motocyklem...

Zużycie paliwa 

Bak

 

Komentarze : 3
2009-08-13 10:27:01 k13

apropo tych wskaźników w małych skuterach, to chyba nawet wszystko jest zgodnie z logiką, bo jeśli taki skuterek ma zbiornik 4-5l, a pali na setkę 2-3l, czasem lekko wyżej, to nic dziwnego, że po 100km wskakuje rezerwa, czyli wskanik powinien mieć dwa stany full i rezerwa, jak pokazuje pełny znaczy jeszcze 100km od tankowania nie przejechałeś, a jak rezerwa to już 100-ka zrobiona. A w końcu rezerwa powinna starczać na 60-100km, więc wszystko w normie. Citycom ma duży zbiornik, więc nie opróżnia go tak szybko, stąd stopniowe zużycie wachy.

2009-08-11 23:17:51 MZ ETZ 150

Z kryzysowym motocyklem, czyli z VFR-ką? : O Pozazdrościć mu!

2009-08-11 19:24:42 k13

zgadzam się ze skutem, jeździec zachwyca się nie wiadomo czym, jak skut jest wersją luksusową, to normalne, ze księgowi sie mniej przyłożyli i nie wszystko co projektant zostawił na liście niezbędnych elementów zostało wykreślone. Bo to kolego moto-cyklisto jest tak: najpierw projektujesz wspaniały produkt, a później przechodzi to przez kilka biurek, i jak ktoś uzna, że twój zamysł jest zbyt kosztowny, to albo zmieniasz koncepcje, albo bierzemy tańsze rozwiązanie. Stąd w tanich skutach są tak wariackie wskaźniki paliwa, które robi jedna fabryka w chinach, i sprzedaje za grosze, więc po co montować droższe. księgowy dochodzi zapewne do wniosku, że w sumie to i tak robi wielką łaskę, że montuje jakiś wskaźnik paliwa, przecież na dobrą sprawę mógłby dać wyskalowaną linijkę do sprawdzania poziomu (jak pamiętasz drogi autorze w DDR-owskim samochodzie było coś takiego i sprawdzało się o niebo lepiej niż montowana w nowszych wersjach diodowa dyskoteka)

  • Dodaj komentarz

Tagi

Aprilia (25), bak (8), Brno (6), Cieszyn (5), citycom 300i (79), deszcz (12), Forza 250 (25), gladius (25), honda (27), jazda (35), mycie (7), paliwo (8), podroze (17), przygody (25), przyroda (6), serwis (8), skuter (64), Sym (82), trasa (6), Turystyka (7), ulice (6), warszawa (11), wschĂłd (25), wycieczka (40), wycieczki (7), wydarzenia (17), wyjazdy (17), wyprawa (7), zachĂłd (25), zdjecia (7)

Kategorie